33במאמר זה אנו נדון בהשפעה שיש לסימני שפת הגוף שלנו על הסוס והמטופל ברכיבה טיפולית.

בכל מצב שאנו נמצאים בו בכול תנועת גוף שאנו יוצרים בכל קימוט מצח ,הרמת גבה, קריצה, ניפוח נחיר ,הרמת שפה, חיוך, נעילת לסתות ,השפלת ראש, פתיחת כתפיים, ידיים על המותן, גרוד באף, ידיים בכיסים ,כיפוף גב ,גרירת רגלים ועוד כהנה וכהנה תנועות. בכל אחת מהם אנו משדרים משהוא, אנו מבטאים משהוא לא ע"י מילים אלא בביטוי גופני .

כל אחד מהביטויים האלו אשר נקלט ע"י הסביבה באופן לא מודע הוא מעורר תחושות נגדיות.

אנו קוראים לזה החוש השישי.

יש מומחים בעולם שיודעים לתרגם שפת גוף כמעט למילים.

אנו מתרגמים לרגשות והמודעים שבינינו גם יודעם לפרש שכלית מה אנו קולטים .

הדוגמא הכי מוכרת מחיי היום יום היא בין בני זוג או אנשים שנמצאים בקשר טוב לאורך זמן –מגיבים לפרצופים אחד של השני .(מה אתה זומם אני מכירה את הפרצוף הזה) ללא מילים .פשוט מתרגמים את הביטוי הגופני שהם רואים מולם.

לכל אדם יש מעגלי קליטה חושים מעבר לחמשת בחושים אשר דיברנו עליהם בהרצאה הקודמת.

גם ב"חוש " הזה ישנו רף של קליטה יש רגישים מאוד ויש אפטים מאוד דוגמא טובה לחוש הזה אנו רואים בשיטות חקירה כשהחוקר הולך מאחורי הנחקר ומלחיץ אותו .למה זה מלחיץ? התשובה לזה נמצאת מעגל הקרוב הנחקר מרגיש שהחוקר נכנס לו לקישקה למקום שבו הוא לא יכול להסתיר כלום הנחקר מרגיש חשוף .

הבנה טובה של כללי הביטויים הגופנים יכולה לשמש אותנו ב"תחבולות" פסיכולוגיות מול הסביבה

שלנו ואפילו מול עצמנו לדוגמא אם נחייך בצורה רצונית נוכל להרגיש גרעין של שמחה מטפס לנו בלב.

דוגמה נוספת שאנו משתמשים בה עם המטופלים היא לפתוח את הכתפיים ולישר את הגב –בצורה זו המטופל מרגיש שהוא מתמלא בביטחון עצמי וגם הסוס "קונה" את זה ומגיב בהתאם.

הסוס הוא חיה אמונוציאלית החוש השישי שלו עובד שעות נוספות יש אומרים שהשכל אצלו זה לא החלק החזק. הסוס מרגיש אותנו ומגיב בהתאם.

בטבעו של הסוס הוא חיה נטרפת והאינסטינקטים שלו הם להילחם או לברוח ובד"כ זה לברוח כמה שהסוס יהיה מבוית לא נוכל לשנות לו את האינסטינקטים .

בעדר יש לסוס מעמדות יש מנהיג ויש מקורבים ויש גם את הנידחים שבד"כ הם עדר בפני עצמו.

כשאנו בוחרים סוס מהעדר חשוב מאוד שיהיה מתאים לצרכים שלנו המזג של הסוס בטבע הפוטנציאל שלו במגרש.

לסוס יש את השפה שלו גם היא ברובה מתבטאת בביטוים גופניים כגון הורדת אוזניים הרמה או כינוס זנב,שפה רפויה ליקוק שפה , נחירים נפתחות צוואר מורם או מורד וכהנה וכהנה .

הסוס לא מבין עברית למרות השיר וגם לא שפה ורבלית אחרת בשביל לתקשר נכון עם הסוס אנו צריכים לדבר בשפה שלו .שפת הסוסים -הסימנים של שפת הסוסים הם בעיקר ביטוים גופנים .אנו משדרים לסוס ברכיבה סימנים גופניים ברורים גם כשאנו חושבים שהסוס מקשיב לקולות שלנו. כמובן שהסוס לא חרש והוא שומע את הפקודות הקוליות שלנו אך הוא פועל לפקודתם מתוך התניה קלאסית.

באילוף הסוס אנו משתמשים בלמידה לחץ והרפיה.

כשאנו מתקשרים עם הסוס מהקרקע אנו חייבים להיות ערניים לתנועות הגוף שלנו הסוס יגיב למיקום שלנו במגרש לביטחון שאנו משדרים וליחס שאנו נותנים לסוס ולשיעור. הסוס יחפש תמיד איפה לנוח הוא ינסה אותנו כל הזמן איך לברוח מהשיעור ,איך לא לעשות מה שאנו מבקשים, יקטין את המעגל וישנה את הכיוון ועוד כל מיני ניסיונות וכל זה רק בכדי לבחון את יכולתנו בעדר הקטן שלנו .

אנו חייבים להראות שליטה ערנות ועקביות הסוס לא מכיר אותנו בשם אלא הוא מכיר אותנו במה שאנו משדרים.

ולכן אנו חייבים להגיב ולהתנהג בהתאם.

כאשר אנו מעבירים שיעור ברכיבה טיפולית לעיתים אנו נתקל בניגוד אינטרסים מכיוון שאנו משדר אחד ויש שני קולטנים בשיעור הסוס והתלמיד ,ולעיתים אנו צריכים לשדר שני ביטויים שונים במקביל

אך לרוב אין בעיה והשידור החושי שלנו יהיה זהה גם לסוס וגם למטופל.

לסיכום: מכיוון שכל תנועה שלנו מתפרשת ומשפיעה העבודה כמו תמיד היא על עצמנו ולא על האחר.(סתם טיפ לחיים).

אורי שחם

חווה בכפר